: :


Tips en advies

Stress en burn-out komt steeds vaker voor. Soms raken we flink uit balans. Ik laat me graag inspireren als het gaat om gezondheid en welzijn.

Ik deel hier mijn favoriete tips, boeken, personen en kanalen met je. Neem gerust een kijkje als je op zoek bent naar een betere nachtrust, meer energie, plezier en balans in jouw leven.


"Geluk ervaar je wanneer wat
je denkt, voelt en doet
in harmonie zijn."

- Ghandi -

Opruimen

HUIS. Ervaar de voordelen van een opgeruimd huis, het werkt echt!

Ik gebruik de richtlijnen uit het boek Opgeruimd! van Marie Kondo.

Tip: houd het overzichtelijk. Plan elke dag 10 minuten voor het uitzoeken van je spullen en 10 minuten voor het opruimen. Begin met een lade of een kast als een kamer teveel is.

Hetzelfde geldt voor klusjes. Doe de klusjes waar je al heel lang tegenopziet en je zal zien hoe snel je humeur en energie verbeteren.


LICHAAM. Je lichaam heb je voor de rest van je leven, zorg er goed voor!

Ik doe aan dieetvasten: 2 dagen per week een periode van 12-16 uur niet eten en die dag eet ik gezond. De overige dagen eet ik waar ik zin in heb. Wij eten vroeg dus ik vast dan van 18:00 tot 09:00/12:00 uur de volgende dag. Goed te doen en ik merk dat ik juist meer energie heb op die dagen.

Energiegevers

Zorg dat jij weet waar je energie van krijgt. Onderstaande tips helpen je aan een goede energiebalans.

1. GOEDE NACHTRUST. Slaaptekort is funest voor je gezondheid, kwaliteit van leven en je relaties. De info uit het boek Superslapen heeft mij geholpen.

2. PLEZIER! Hoeveel van jouw dag kan je bestempelen als leuk? Hoe vaak (glim)lach jij? Jelle Hermus heeft een missie: jou helpen om je leven Steeds leuker te maken.

3. ZINGEVING. In het boek Ikigai lees je over dit geheim van vitaal oud worden. In het boek De Levenscode staan handige weekschema's die helpen om vitaal oud te worden.

4. DANKBAARHEID. Schrijf elke dat 3 dingen op waar je dankbaar voor bent. Instant goed gevoel gegarandeerd!

5. VERGEEF! Haat is een vergif dat we zelf innemen in de hoop dat de ander eraan sterft. Bedenk op wie je boos bent en vergeef hem/haar, je gezondheid zal erdoor verbeteren!

Beweging

QIGONG. Heerlijk om je dag mee op te starten. Ik doe elke ochtend via YouTube de dagelijkse routine van YoQi (18 min) of Purge & Tonify+Flow for Brain Optimization (20+24 min.). Fijn is dat ze uitlegt wat elke beweging voor je doet. Af en toe vul ik het aan met een YogaZone-sessie of Nederland in Beweging.


MINDGYM. De sportschool voor de geest. Boordevol handige tips en oefeningen om in 12 weken meer focus, rust en energie te ervaren. Op de website staan 38 gratis audiotracks.


NATUUR. Wandel of fiets in de natuuur. Ga iedere dag minstens 1x naar buiten. Geen tijd? Combineer het met een (sociale) activiteit.


OMDENKEN. Raak je gefrustreerd van rondslingerende kleding of speelgoed? Zie het opruimen als een mooie manier om wat extra te bewegen. Voor mij werkt dat in ieder geval goed. En zo zijn er vast wel meer situaties om te denken naar een voordeel.